Het Corona Virus

Gepubliceerd op 13 maart 2020 om 19:26

Het coronavirus grijpt razendsnel om zich heen. In totaal zijn nu ruim 80.000 mensen besmet en dat getal blijft maar oplopen. Wat betekent het voor jouw vakantie wanneer de overheid een negatief reisadvies voor dat land afgeeft? Worden die kosten vergoed?

 

- Kan ik mijn reis annuleren?

 

Houd er rekening mee dat je bij annulering mogelijk je hele reissom kwijt bent. Als er geen negatief reisadvies is afgekondigd voor je reisbestemming en je besluit te annuleren, dan is dat voor eigen rekening.
Als je hotel of luchtvaartmaatschappij geen kosteloze annulering aanbiedt, dan heb je eveneens pech. Als je geluk hebt, dan dekt je annuleringsverzekering een virusuitbraak of negatief reisadvies. Maar die kans lijkt erg klein, want de meeste verzekeraars sluiten dat uit.

 

Hotel & Vlucht geboekt?

 

- Informeer bij uw reisverzekering of u hiervoor verzekerd bent en de reis onder uw annuleringsverzekering valt.

- In sommige gevallen kunnen wij uw reservering kosteloos annuleren dit is afhankelijk van de touroperator.

 

(LET OP, dit is niet altijd mogelijk, wanneer het kosteloos annuleren geen optie is en de verzekering de kosten niet dekt bent u helaas uw geld kwijt)

 

Losse Vliegtickets geboekt?

 

- Wanneer de airline de vlucht niet kan uitvoeren ontvangt u van ons een voucher ter waarde van de betaalde reissom voor de losse vliegtickets.

- Wanneer er een inreisverbod geldt is dit een overmacht situatie, u hebt geen recht op geld terug.

 

we houden het reisadvies nauwlettend in de gaten en zodra er geen belemmeringen zijn, gaat de reis ‘gewoon’ door.

 

-Wat als er een negatief reisadvies is afgegeven voor je vakantiebestemming?


Als het ministerie van Buitenlandse Zaken code rood (‘niet reizen’) heeft afgegeven voor een gebied, dan nemen wij contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

 

-Valt het coronavirus onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?


Die kans is vrij klein. Het gros van de Nederlanders heeft een standaard annuleringsverzekering en die standaardpolis dekt helaas alleen gebeurtenissen die van persoonlijke aard zijn, zoals overlijden of ziekte (van een naaste). Slechts een handjevol reisverzekeraars (zie hier welke verzekeraars) heeft een uitgebreide verzekering die code oranje of rood vergoedt.

 

De kans is dus erg groot dat je verzekering niets uitkeert bij annulering. Een tip: mocht je een reis willen boeken, check dan de dekking van je reis- en annuleringsverzekering. Overigens kennen ook de uitgebreide varianten ‘kleine lettertjes’: zo keert de annulering niet uit als tijdens het boeken van je reis al corona was uitgebroken op je reisbestemming. En de annuleringsverzekering moet binnen een week na het boeken van de reis zijn afgesloten.

 

-Worden extra kosten die je in het buitenland maakt als gevolg van het coronavirus vergoed?


De brancheorganisatie ANVR beloofde eerst dat reisorganisaties de eerste drie (extra) overnachtingen voor hun rekening zouden nemen, mocht je langer moeten blijven, bijvoorbeeld omdat het hotel in quarantaine is geplaatst. Maar die regel heeft de ANVR onlangs geschrapt. Alle kosten komen dus voor eigen rekening.

 

Uitzondering is: zit je in een quarantaine-hotel en ben je ziek, dan dekt de reisverzekering de extra kosten, zoals extra terugreiskosten en extra verblijfskosten. Een reisverzekering met een dekking ‘geneeskundige of medische kosten’ vergoedt bovendien extra medische kosten die worden gemaakt boven het Nederlandse tarief. De kosten tot het Nederlandse tarief worden vergoed door de zorgverzekering. Als je die uitgebreide (medische) dekking niet hebt, dan komt het bedrag dat boven de vergoeding van je basisverzekering uitkomt voor eigen rekening. 

 

Wat als een reisorganisatie in financiële problemen komt door coronavirus?
Reisorganisaties zien het aantal nieuwe boekingen hard teruglopen en sommige organisaties moeten extra kosten maken vanwege de afkondiging van code oranje én code rood door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Heel ondenkbaar dat er een of meerdere organisaties in financiële problemen gaan komen, is het dus zeker niet. Mocht een organisatie omvallen, dan hoeft de reiziger die een pakketreis heeft geboekt zich niet direct zorgen te maken.

 

Bij een faillissement springt de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) bij en zijn vakantiegangers in die zin ‘gered’. Zij krijgen hun geld terug óf kunnen hun reis omboeken. Als ze onderweg zijn, krijgen ze hulp en bijstand. Die bescherming is overigens niet weggelegd voor een reiziger die een los ticket (of hotel) heeft geboekt. Als bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappij Norwegian morgen in financiële problemen komt, dan kunnen die passagiers nergens aanspraak op maken.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.